Kunnskapssenteret for helsetjenesten, hadde som oppgave å fremskaffe og formidle forskningsbasert kunnskap om effekt av metoder, virkemidler og tiltak, og om kvalitet i helsetjenesten. Senteret ble til ved en sammenslåing av ulike fagmiljøer i Oslo-området i 2004.

Organisering

Navnet var i perioden 2004-2015 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Fra og med 2016 var senteret en del av Folkehelseinstituttet i Oslo og skiftet navn til Kunnskapssenteret for helsetjenesten. Etter en omorganisering i 2018 ble senterets oppgaver en del av Folkehelseinstituttets område for helsetjenester.

Oppgaver

Arbeidet til senteret var konsentrert om systematisering av kunnskap for beslutninger i helsetjenesten og om måling av kvalitet i helsetjenesten. Tjenestene var i det vesentlige rettet mot beslutningstakere og fagpersonell i helsetjenesten.

Ved omorganiseringen fra 2016 ble noen forvaltningsoppgaver, for eksempel knyttet til pasientsikkerhetsarbeid, overført til Helsedirektoratet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg