Stortingets ombudsmann for forvaltningen, ombud oppnevnt av Stortinget for fire år om gangen. Ordningen er hjemlet i lov av 22. juni 1962 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Ombudsmannens hovedoppgave er å sikre at den offentlige forvaltningen ikke begår urett mot den enkelte borger. Med offentlig forvaltning menes alle offentlige organer i staten, fylkeskommunene og kommunene, og alle som arbeider disse stedene. Ombudsmannen behandler saker etter eget initiativ eller etter klage.

Den enkelte pasient som mener å ha vært utsatt for urett, kan fremme klage til Sivilombudsmannen. Retten gjelder også den som er fratatt sin frihet. Klagefristen er ett år. Sivilombudsmannen mottar få klager på helsevesenet; færre enn 10 per år. Se også pasientombud.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.