Stortingets ombudsmann for forvaltningen, ombud oppnevnt av Stortinget for fire år om gangen. Ordningen er hjemlet i lov av 22. juni 1962 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Ombudsmannens hovedoppgave er å sikre at den offentlige forvaltningen ikke begår urett mot den enkelte borger. Med offentlig forvaltning menes alle offentlige organer i staten, fylkeskommunene og kommunene, og alle som arbeider disse stedene. Ombudsmannen behandler saker etter eget initiativ eller etter klage.

Den enkelte pasient som mener å ha vært utsatt for urett, kan fremme klage til Sivilombudsmannen. Retten gjelder også den som er fratatt sin frihet. Klagefristen er ett år. Sivilombudsmannen mottar få klager på helsevesenet; færre enn 10 per år. Se også pasientombud.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.