aversiv læring
(Store norske leksikon)
Aversiv læring er læring gjennom å oppleve noko sterkt ubehageleg eller negativt i tilknyting til eiga åtferd. Les meir i Store norske leksikon læring aversjonsbehandling
(Store norske leksikon)
Aversiv læring er læring gjennom å oppleve noko sterkt ubehageleg eller negativt i tilknyting til eiga åtferd. Les meir i Store norske leksikon læring aversjonsbehandling
(Store norske leksikon)
aversivt), som for eksempel ubehagelig støy eller smerte. Negativ forsterkning er et sentralt tema innenfor læringspsykologien. Det foreligger to hovedformer for negativ forsterkning, flukt («escape») og unngåelse («avoidance»). Flukt forutsetter en aversiv tilstand eller situasjon (du har vondt i hodet; det er en ubehagelig støy i rommet), og forsterkning skjer
(Store norske leksikon)
aversiv situasjon) og gjør noe som reduserer hodepinen (tar smertestillende). Det at personen da blir kvitt (unnslipper) hodepinen, er «belønnende», og handlingen som førte til dette øker i sannsynlighet. Unngå: Negativ forsterkning foreligger også når personen frykter at noe negativt/aversivt skal inntreffe, men gjør noe som forhindrer at dette skjer
(Store norske leksikon)
læring nedtonet. Senere studier av straff, eksempelvis i atferdsterapi, har vist at straff noen ganger kan være effektiv, men bruk av straff er kontroversiell. Hvis man med "straff" viser til det å tilføre en ubehagelig eller skadelig stimulus i behandlingsøyemed, er straff ulovlig i Norge. Moderne forståelse av straff Straff