Eugenikken fikk et sterkt gjennomslag i Nazi-Tyskland. Her ble det iverksatt positive eugeniske tiltak for å rendyrke en nordisk-germansk eliterase, og negative eugeniske tiltak for å identifisere og redusere antallet av «mindreverdige» befolkningselementer. Etter utbruddet av andre verdenskrig ble et program for eugenisk sterilisering av mennesker med psykiske lidelser og psykiske utviklingshemninger videreutviklet til systematisk massemord. Dette ble opptakten til folkemord på jøder og andre «rasefiender».
Utviklingen i Tyskland bidro til å skape en motreaksjon mot den eugeniske bevegelsen i andre land. I første omgang var det den uttalt rasistiske retningen innenfor eugenikken som havnet i miskreditt. Flere av den nazistiske rasehygienens fremste kritikere, opprettholdt selve grunntanken om godt og dårlig arvemateriale, og idealet om å forbedre befolkningers biologiske kvalitet. Slike ideer, og også begrepet eugenikk, ble videreført inn i etterkrigstida. Så sent som i 1972 skiftet The American Eugenics Society navn til Society for the Study of Social Biology.
Mot eugenikken har det blitt rettet tunge etiske innvendinger og vitenskapelig kritikk. Eugenikernes forslag til tiltak mot arvelige defekter bygde ofte på en forenklet forståelse av genetikk som ikke tok hensyn til at arv av biologiske egenskaper handler om et komplekst samspill mellom ulike genetiske faktorer og miljøfaktorer.
Det er også påvist hvordan eugenikernes sosiale bakgrunn og fordommer påvirket deres vurderinger av individers eller samfunnsgruppers biologiske verdi. Ideen om at staten skal gripe inn i samfunnsmedlemmenes biologiske reproduksjon til beste for nasjonens, «rasens» eller menneskehetens framtid, innebærer en problematisk innskrenkning av individets råderett over eget liv.
Ikke minst har det blitt påpekt at selve ideen om biologisk forbedring av menneskeheten og ideen om høytstående og lavtstående mennesker, innebærer en dypt problematisk rangering av menneskers verdi.
Kommentarer (4)
skrev Per Haave
Hei, vil bare gjøre oppmerksom på at i teksten til bildet av Jon Alfred Mjøen (sittende i stol) er Mjøen navngitt som Møyen.
svarte Guro Djupvik
Takk skal du ha! Vi har rettet.
Vennlig hilsen Guro i redaksjonen
skrev Inger Marie Lid
Hei,
Kan artikkelen innlede med en oversettelse av det greske eugenikk? Jeg lurer også på om det er riktig å bruke fortid "var" i artikkelens første setning. Eugenikk finnes også i dag, presens vil derfor være mer dekkende.
Vennlig hilsen
Inger Marie Lid
svarte Ida Scott
Hei! Takk for innspill. Etymologien står i faktaboksen. Hvorvidt vi skal bruke presens, må fagansvarlig ta stilling til. Vennlig hilsen Ida Scott, redaksjonen.
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.