Livsløpsstudier er studier som følger de samme personene over lengre tid. Det kan for eksempel være studier av langtidseffekter av hendelser som skjer i fosterlivet, barndom, ungdom og voksen alder på sykdom og helse senere i livet. Slike studier vil kunne besvare spørsmål om sykdomsårsaker og utviklingsforløp av sykdom eller sykdomsrisiko gjennom livet.

Faktaboks

Også kjent som
livsløpsepidemiologi, eng. life course studies, life course epidemiology

Målet med livsløpsstudier er å avklare biologiske, atferdsmessige og psykososiale prosesser som opererer gjennom et individs livsløp, eller over generasjoner, og som er med på å bestemme en persons risiko for blant annet sykdom. Eksempel: Forskere som har bidratt til å utvikle tankegangen om livsløpsstudier, har ved å analysere opplysninger fra Nederland under andre verdenskrig og Kina under «Det store spranget» vist at underernæring i en bestemt fase i fosterlivet gir økt risiko for schizofreni.

Norge har gode registerdata, og har også gjennomført spørreundersøkelser som er gjentatt for de samme personene gjennom mange tiår. Det gjør det mulig å følge individer gjennom ulike livsfaser for å analysere endringer i deres roller gjennom livet og den langsiktige betydningen av ulike hendelser i livet.

Det er også mulig å analysere konsekvenser av politiske reformer og av demografiske og økonomiske endringer. Et eksempel på dette er den norske studien av livsløp, aldring og generasjon (NorLAG).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg