Selen, grunnstoff med kjemisk symbol Se, essensielt sporstoff. Selen inngår som kofaktor i enzymet glutationperoksidase, som er en viktig komponent i kroppens forsvar mot skadelige frie radikaler.

Helse- og sosialdirektoratet anbefaler et daglig inntak på 40 mikrogram for kvinner og 50 mikrogram for menn.

Kornvarer er den største kilden til selen i norsk kosthold. Andre selenkilder er fisk, kjøtt, blod og innmat. Seleninnholdet i matvarer bestemmes av mengde og tilgjengelighet av selen i jorden. Over 50 % av vårt matkorn er i dag dyrket i Skandinavia hvor det er selenfattig jord, resten er importert fra selenrike områder i USA og Canada.

I visse deler av Kina med svært lav selentilførsel har økt seleninntak gitt gode resultater ved forebygging og behandling av Keshan-sykdom, som er en alvorlig hjertesykdom. Lav selentilførsel er satt i sammenheng med økt forekomst av kreft og hjerte- og karsykdommer, men det kan ikke trekkes noen endelig konklusjon ut fra foreliggende data.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.