Sukker, vanlig betegnelse på sukrose, også kalt bordsukker, som i ernæringsmessig sammenheng benevnes tilsatt sukker. Betegnelsen benyttes også som fellesnavn på sukkerarter, det vil i praksis si andre mono- og disakkarider, ikke minst fruktose, glukose og laktose (se karbohydrater). Rent sukker i form av hvitt eller brunt bordsukker tilfører kroppen energi, men ikke andre næringsstoffer. Sirup (for eksempel høyfruktose maissirup) og honning er også tilnærmet rene sukkerkilder, men består i hovedsak av en blanding av fruktose og glukose. Sukker finnes også i mange plantevarer, ikke minst i frukt. Banan og druer har et spesielt høyt sukkerinnhold, ofte over 15 prosent.

Forbruket av tilsatt sukker i Norge er på ca. 28 kg/person/år, og har minket jevnt siden årtusenskiftet. Kilder er sukker til matlaging i egen husholdning, brus, godteri og ferdigkjøpt saft og syltetøy.

I Sosial- og helsedirektoratets anbefalinger fra 2004 anbefales det at tilsatt sukker bør begrenses til 10 % eller mindre av energiinntaket. Begrensing av sukkerinntaket er særlig viktig for barn og voksne med lavt energiinntak for å sikre tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer og for å minske risikoen for  overvekt og karies.

Et høyt sukkerinntak kan føre til karies og overvekt, og øker risikoen for sykdommer som diabetes type to og hjerte- og karlidelser.

Foreslå endring

Kommentarer

15. desember 2015 skrev Michal Skalski

Hei. Jeg lurer på hva som er positivt med sukker? Hadde vært fint om jeg fikk svar. Tusen takk:)

15. desember 2015 svarte Birger Svihus

Hei Michal Skalski,

Takk for spørsmålet. Sukker gir energi til kroppen, akkurat som fett og stivelse. Siden den kvantitativt viktigste grunnen til at vi spiser er for å få i oss energigivende næringsstoffer, kan det dermed sies at en positiv egenskap ved rent sukker er at det gir energi. Hovedproblemet er at mange får i seg for mye energi, og at ikke minst høyt sukkerinntak gjennom drikke og mat er en viktig grunn til dette. En annen ulempe med rent sukker er at det ikke inneholder andre næringsstoffer vi trenger, så som vitaminer og mineraler. Om man er fysisk aktiv, for eksempel under lange og utmattende treningsøkter, kan inntak av sukker være positivt. Dette skyldes at det raskt og lett tas opp i kroppen, og at det er lett å blande med vann.

Med vennlig hilsen

Birger Svihus

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.