Nasjonal helseplan, betegnelse på flere dokumenter både av offentlig og ikke-offentlig karakter siden 1980. Begrepet ble på nytt aktualisert i 2006 da regjeringen (Stoltenberg II) la fram Nasjonal helseplan (2007–2010).

Formålet var å presentere status for helsetjenesten i landet og samtidig foreslå politiske handlinger med et tidsperspektiv ut over de årlige budsjettene. Planen presenterte seks bærebjelker som skal prege alle typer helsetjenester:

A) helhet og samhandling i tjenesteytingen

B) demokrati og legitimitet for de beslutninger som fattes

C) nærhet og trygghet ved tjenesteytingen

D) en sterkere rolle for brukeren

E) faglighet og kvalitet i tjenestene

F) sammenhengen mellom arbeid og helse.

Planen la opp til at den nasjonale oversikten og styringen skulle bedres, samtidig som ansvaret for konkrete tiltak i møte med pasientene ble beholdt hos tjenesteyterne. Straks etter fremleggelsen ble planen kritisert for å være uklar, profilløs og uten vilje til å gjøre prioriteringer samt at den ville danne grunnlaget for ytterligere økonomiske problemer i spesialisthelsetjenesten.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.