Virksomhetsteori, samfunnsvitenskapelig teori om menneskets utvikling gjennom virksomhet. Gjennom sin virksomhet skaper mennesket samfunnet, samtidig er mennesket også et resultat av de forholdene det er vokst opp under. Det er en gjensidig vekselvirkningsprosess. Mennesket sees som handlende og skapende. Når mennesket endrer sin måte å handle på, endrer det også seg selv. Teorien utgjør et helhetssyn på mennesket, natur, kultur og samfunn.

At mennesket utvikler seg gjennom virksomhet og ved å ta del i ulike aktiviteter, er i tråd med ergoterapiens forståelse, og er derfor en teori som anvendes innen dette faget. Se ergoterapi. Internasjonalt har virksomhetsteorien sterkest feste i fagområdene pedagogikk, filosofi, sosiologi og psykologi. Alexejev Nikolajev Leontjev (1903–78), som er en sentral virksomhetsteoretiker, beskriver menneskelig virksomhet som de prosesser menneskene utvikler og forandrer seg gjennom. Han fremhever at motiv er drivkraften for en virksomhet. Motivet for en handling oppstår på grunn av et behov hos mennesket, og dette kombineres med en forestilling om det som vil tilfredsstille behovet. Dette kan være noe som er materielt eller ideelt og blir målet for virksomheten. Så menneskets virksomhet er både motivert og målrettet.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.