Kunnskapssenteret for helsetjenesten, ble opprettet i 2004 for å fremskaffe og formidle forskningsbasert kunnskap om effekt av metoder, virkemidler og tiltak, og om kvalitet i helsetjenesten. Senteret ble til ved en sammenslåing av ulike fagmiljøer i Osloområdet.

Navnet var i perioden 2004-2015 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Fra og med 2016 er senteret en del av Folkehelseinstituttets virksomhet i Oslo. Senteret har i overkant av 100 ansatte (2016).

Arbeidet til senteret er konsentrert om systematisering av kunnskap for beslutninger i helsetjenesten og om måling av kvalitet i helsetjenesten. Tjenestene er i det vesentlige rettet mot beslutningstakere og fagpersonell i helsetjenesten.

Ved omorganiseringen fra 2016 ble noen forvaltningsoppgaver (f.eks. knyttet til pasientsikkerhetsarbeid) overført til Helsedirektoratet. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.