Kunnskapssenteret for helsetjenesten

Kunnskapssenteret for helsetjenesten, hadde som oppgave å fremskaffe og formidle forskningsbasert kunnskap om effekt av metoder, virkemidler og tiltak, og om kvalitet i helsetjenesten. Senteret ble til ved en sammenslåing av ulike fagmiljøer i Oslo-området i 2004.

Organisering

Navnet var i perioden 2004-2015 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Fra og med 2016 var senteret en del av Folkehelseinstituttet i Oslo og skiftet navn til Kunnskapssenteret for helsetjenesten. Etter en omorganisering i 2018 ble senterets oppgaver en del av Folkehelseinstituttets område for helsetjenester.

Oppgaver

Arbeidet til senteret var konsentrert om systematisering av kunnskap for beslutninger i helsetjenesten og om måling av kvalitet i helsetjenesten. Tjenestene var i det vesentlige rettet mot beslutningstakere og fagpersonell i helsetjenesten.

Ved omorganiseringen fra 2016 ble noen forvaltningsoppgaver, for eksempel knyttet til pasientsikkerhetsarbeid, overført til Helsedirektoratet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg