Kunnskapssenteret for helsetjenesten, ble opprettet i 2004 for å fremskaffe og formidle forskningsbasert kunnskap om effekt av metoder, virkemidler og tiltak, og om kvalitet i helsetjenesten. Senteret ble til ved en sammenslåing av ulike fagmiljøer i Osloområdet.

Navnet var i perioden 2004-2015 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Fra og med 2016 er senteret en del av Folkehelseinstituttets virksomhet i Oslo. Senteret har i overkant av 100 ansatte (2016).

Arbeidet til senteret er konsentrert om systematisering av kunnskap for beslutninger i helsetjenesten og om måling av kvalitet i helsetjenesten. Tjenestene er i det vesentlige rettet mot beslutningstakere og fagpersonell i helsetjenesten.

Ved omorganiseringen fra 2016 ble noen forvaltningsoppgaver (f.eks. knyttet til pasientsikkerhetsarbeid) overført til Helsedirektoratet. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.