Administrativ norm er et tidligere system for å fastsette norske normer for forurensninger i arbeidsatmosfæren. Disse er nå erstattet av forskrift om tiltaks- og grenseverdier fra 2013. Se grenseverdi for arbeidsmiljø.

Administrative normer ble brukt ved vurdering av arbeidsmiljøstandarden på arbeidsplasser der luften var forurenset av kjemiske stoffer. Normene ble satt ut fra tekniske, økonomiske og medisinske vurderinger. Selv om normene ble overholdt, var man derfor ikke sikret at helsemessige skader og ubehag ikke kunne oppstå. Normene var anbefalinger og i seg selv ikke juridisk bindende. Normene ble først juridisk bindende når de forekom i konkrete pålegg fra Arbeidstilsynet eller i forskrifter utgitt av Arbeidstilsynet. De første administrative normene ble innført i 1978.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg