Motoverføring, i psykiatri og klinisk psykologi begrep som omfatter alle de følelser og væremåter, bevisste som ubevisste, som en pasient vekker i en behandler. Motoverføring skilles dermed fra overføring, som betegner de følelser og væremåter som kontakt med behandler vekker hos pasienten selv. Overføring og motoverføring er viktige psykologiske prosesser i et samspill mellom pasient og behandler, eller i det hele tatt der hvor en person står i et tillits- og avhengighetsforhold til en annen (f.eks. til en veileder, lærer, omsorgsperson). Kunnskap om og forståelse for egen motoverføring kan gi muligheter for en utvidet forståelse av en pasient og dennes problemer. Uerkjente motoverføringsproblemer ligger også ofte bak kommunikasjonssvikt og mange klagesaker i helsevesenet.

De vanligste tegn på motoverføring hos en behandler er konkurranse, maktkamp, krangel, kjedsomhet eller manglende konsentrasjon overfor en pasient. Men motoverføring kan også lede til alvorlig utagering hos behandler, spesielt hvis motoverføringen ikke er bevisst. F.eks. kan en kvinnelig pasient som har vært seksuelt misbrukt ubevisst, uten å ønske dette, spille ut (overføre) kjennetegn ved samspillet med overgriperen i samspillet med en mannlig behandler. Sett med behandlers øyne kan pasienten virke seksuelt utfordrende og av og til også oppleves som inviterende. Hvis behandler ikke forstår bakgrunnen for denne motoverføringen, og dessuten er umoden, usikker på seg selv og ubevisst har behov for beundring og dyrkelse, har det skjedd at behandler i verste fall har innledet et forhold til pasienten ut fra en misforstått formening om at pasienten også har ønsket dette. Dette har tragiske konsekvenser både for pasient og behandler. Pasienten opplever i virkeligheten på nytt et overgrep fra en person hun eller han viser og har tillit til, mens behandleren på sin side har overskredet absolutte etiske grenser i sin yrkesutøvelse med de alvorlige konsekvenser dette har.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.