Pasientkommunikasjon er betegnelse på kontakten mellom helsepersonell og pasient. Dette gjelder både den målrettede samtalen for å oppnå en felles forståelse av pasientens problemer og en felles aksept for den behandlingen som iverksettes, og samtalen som behandling, det vil si alt fra trøst og informasjon til mer systematisk samtalebehandling.

Den viktigste kommunikasjonen foregår gjennom samtalen, men også kroppsspråket er et viktig kommunikasjonsmiddel. Behandleren kan for eksempel gjennom kroppsspråket sitt signalisere mistro til pasientens utsagn. Pasienten kan på lignende måte gi uttrykk for engstelse og usikkerhet, selv om vedkommende ikke ønsker eller klarer å sette ord på disse følelsene.

God kommunikasjon kjennetegnes ved at pasienten føler seg forstått og at hans eller hennes problemer tas på alvor. Tidspress, konsultasjoner som avbrytes av telefoner, og ufornuftig bruk av datamaskiner på legekontorene kan ødelegge kommunikasjonen.

Mange av klagene på helsetjenesten kan spores tilbake til kommunikasjonssvikt. God kommunikasjon er en forutsetning for et godt pasient-behandlerforhold. Undervisning i kommunikasjon og kommunikasjonsteknikker inngår i grunnutdannelsen av helsepersonell.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.