Pasientkommunikasjon, betegnelse på kontakt mellom helsepersonell og pasient, både den målrettede samtalen for å oppnå en felles forståelse av pasientens problemer og en felles aksept for den behandlingen som iverksettes, og samtalen som behandling, alt fra trøst og informasjon til mer systematisk samtalebehandling.

Den viktigste kommunikasjonen foregår gjennom samtalen, men også kroppsspråket er et viktig kommunikasjonsmiddel. Behandleren kan f.eks. gjennom sitt kroppsspråk signalisere mistro til pasientens utsagn. Pasienten kan på lignende måte gi utrykk for engstelse og usikkerhet, selv om vedkommende ikke ønsker eller klarer å sette ord på disse følelsene.

God kommunikasjon kjennetegnes ved at pasienten føler seg forstått og at hans eller hennes problemer tas på alvor. Tidspress, konsultasjoner som avbrytes av telefoner, og ufornuftig bruk av datamaskiner på legekontorene kan ødelegge kommunikasjonen.

Mange av klagene på helsevesenet kan spores tilbake til kommunikasjonssvikt. God kommunikasjon er en forutsetning for et godt pasient-behandlerforhold. Undervisning i kommunikasjon og kommunikasjonsteknikker inngår i grunnutdannelsen av helsepersonell. 

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.