Pasientsentrert metode, arbeidsform der pasientens bekymringer, forventninger og oppfatninger tillegges stor vekt i både diagnostikkog behandling. I medisinsk praksis er denne arbeidsformen regnet som et ideal. Motsatsen er å følge en på forhånd definert medisinsk fremgangsmåte så snart pasienten har presentert sine plager.

Man kan f.eks. ha et standardopplegg for hvordan en person med hodepine skal diagnostiseres og behandles. En pasientsentrert lege ville derimot velge strategi med utgangspunkt i pasientens forventninger og bekymringer, som varierer fra pasient til pasient. En person med hodepine kommer f.eks. fordi han ønsker en kort sykmelding, mens en annen med hodepine kommer fordi en fetter nettopp har fått diagnostisert en ondartet hjernesvulst. Med en pasientsentrert metode vil valg av fremgangsmåte i konsultasjonen kunne bli svært forskjellig for disse to.

Den pasientsentrerte metoden demokratiserer det medisinske arbeidet ved å gjøre pasienten medansvarlig. Arbeidsformen er et resultat av en modernisering av legearbeidet i et samfunn der troen på autoriteter er redusert, pasientenes kunnskapsnivå har økt, og ønsket om delaktighet i saker som gjelder en selv, er blitt tydeligere.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.