Det finnes mange forskjellige begreper om sykdom, både innenfor og utenfor medisinen. Sykdomsbegrepene varierer mellom ulike kulturer og gjennom historien.

Det eldste sykdomsbegrepet som har hatt innflytelse på medisinsk praksis, er det animistiske (av latin anima, 'ånd'). Det legger til grunn at sykdom er forårsaket av onde ånder, skyldes en demon som har tatt tilhold i menneskekroppen, eller er resultatet av en viljeshandling fra ondsinnede personer eller makter – gjerne som straff for noe galt man har gjort.

Det humoralpatologiske sykdomsbegrep (av latin humor, 'kroppsvæske', og patologisk) kjenner vi fra oldtidens greske medisin. Det finnes spor av det i de hippokratiske skriftene og i mer systematisk form i skriftene til Galenos. Dette begrepet legger til grunn at sykdom skyldes en uheldig balanse mellom kroppsvæskene blod, slim, svart galle og gul galle. En normal blanding betydde sunnhet, mens ubalanse betydde sykdom.

Ved det fenomenologiske eller symptomatologiske sykdomsbegrep søker man sykdommens vesen i symptomene. Feber blir da for eksempel betraktet som en sykdom i seg selv. Dette har stor betydning for sykdomsbehandlingen, som da oftest blir rettet mot symptomene og ikke årsakene til sykdommen.

Det etiologiske sykdomsbegrep (av gresk aitiologia, 'årsakslære') blomstret særlig i annen halvdel av 1800-tallet. Oppfatningen av sykdom avhang da særlig av hva man betraktet som sykdomsårsaken. Dette resulterte ifølge noen kritikere til et reduksjonistisk sykdomsbegrep. I henhold til dette blir sykdom oppfattet som en skade som rammer en avgrenset del av kroppen.

Det holistiske sykdomsbegrep (av gresk holos, 'hel, full') legger i motsetning til dette til grunn at mennesket alltid opplever sin sykdom som menneske, og at hele mennesket alltid er involvert i sykdommen, både når det gjelder reaksjonene på sykdommen og det at sykdommen oppstår.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.