hjelpemiddelsentral

Hjelpemiddelsentralene yter tjenester til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser, uavhengig av alder og arena. Hjelpemidler skal være til hjelp til den enkelte til å klare seg i arbeid, bolig, fritid og aktiviteter. De gir også tolketjenester til døve, døvblinde og hørselshemmede.

Kompetanse

Sentralene har fagkompetanse for hørsel, syn, bevegelse, kognitiv svikt og talehemming, og de forvalter og distribuerer hjelpemidler. Kjernekompetansen knytter seg til hvordan ulike funksjonsvansker kan avhjelpes med hjelpemidler, teknologi og tilrettelegging. Sentralene har kompetanse om hvordan hjelpemidler, tolk og ergonomiske tiltak kan kompensere for eller avhjelpe funksjonstap.

Rolle og ansvar

Sentralene gir faglig bistand og informasjon til kommunene og samarbeidspartnere. De holder kurs vedrørende funksjonshemminger og mulige konsekvenser av dem. De peker på mulige løsninger, produkter og tilpasningsmuligheter, samt tilrettelegging av miljøet hvor hjelpemidler skal benyttes.

Organisering

Etter NAV-reformen i 2006, ble hjelpemiddelsentralene samlet, både administrativt og faglig, i èn organisasjon og under èn felles, nasjonal ledelse i «NAV Hjelpemidler og tilrettelegging». Hjelpemiddelsentralene har et overordnet og koordinerende ansvar for hjelpemidler i sitt fylke.

Andrelinjetjeneste

Hjelpemiddelsentralen er en andrelinjetjeneste og et ressurs- og kompetansesenter både for brukere og det øvrige fagapparatet i formidlingssystemet i kommunene. Det er blant annet ergoterapeuter, fysioterapeuter og helsepersonell som vurderer behovet for hjelpemidler for den enkelte.

Les mer i Store Norske Leksikon

Eksterne lenker

1

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg