Slanking, tiltak for å redusere kroppsvekten (vektreduksjon). Slanking eller vektreduksjon inngår i behandlingen av overvektige personer (se overvekt, fedme).

Vedvarende reduksjon av kroppsvekt innebærer vanligvis både at kroppen tilføres mindre energi enn hva den forbruker og økt energiforbruk (økt fysisk aktivitet). For mange vil en vektreduksjon på 5–10 % fra utgangsverdien være tilstrekkelig for å oppnå helsefordeler som redusert risiko for diabetes mellitus type-2, mindre kortpustethet og søvnapné, og bedring ved dyslipidemi og høyt blodtrykk.

Vektreduksjon kan inndeles i to faser: vektreduksjonsfasen og vedlikeholdsfasen. Vektreduksjonsfasen varer i 6–12 måneder. Det er mange ulike dietter som fører til vektreduksjon i vektreduksjonsfasen, og det anbefales ofte at disse medfører en reduksjon i energiinntaket på 500 til 1000 kalorier per dag. Men disse diettene må etterfølges av varige endringer i kostholdet for å unngå at vekten øker igjen. Mat med et høyt innhold av fiber og protein, og med et lavt innhold av fett, stivelse og/eller sukker, har høy mettende effekt og inneholder få kalorier, og er derfor spesielt gunstig. Grønnsaker er kanskje det beste eksempelet på matvarer med god mettende effekt og lavt kaloriinnhold, men mager fisk og magert uprosessert kjøtt kommer også i samme kategori. Etter denne fasen vil de fleste overvektige risikere at vekten gradvis øker igjen, med mindre kostholdet endres permanent slik at energiinntaket ikke blir så høyt som det var. Fysisk aktivitet i 30–90 minutter daglig kan også motvirke denne økningen. Medikamenter mot fedme, som for eksempel orlistat, kan brukes både i vektreduksjonsfasen og i vedlikeholdsfasen.

De mest energifattige diettene kalles VLED (fork. for eng. very low energy diet) og inneholder ca. 800 kcal per døgndose, gitt som pulver rørt ut i vann. Pulveret skal erstatte all mat. Vitaminer og mineraler er enten tilsatt i pulveret, eller tas som tillegg. VLED er egnet til pasienter som trenger et stort vekttap på relativt kort tid. I kontrollerte studier gir VLED et vekttap på circa 2–5 kg i den første uken og 1–2 kg i uken deretter. 90 % av overvektige vil oppnå et vekttap på minst 10 kg i løpet av 8–10 uker.

Studier viser imidlertid at de færreste opprettholder dette vekttapet over tid.VLED skal ikke brukes av barn og unge i vekst, gravide, ammende og pasienter med ustabile sykdommer. VLED skal kun vurderes brukt hos personer som har alvorlig grad av overvekt (dvs. BMI > 30 kg/m2), som har gjennomgått medisinsk vurdering, og som har en sykdom der en betydelig vektreduksjon er en viktig del av behandlingen. VLED har en rekke bivirkninger som slapphet, hodepine, hårtap, gallestein, urinsyregikt, og psykiske forstyrrelser.

VLED kan også vurderes brukt i de tilfellene hvor betydelig vektreduksjon er nødvendig preoperativt, og hvor dette bør skje forholdsvis raskt.

Moderat energiredusert kost vil gi et vekttap på 0,2–0,5 kg per uke, og et 10 % vekttap på 6 måneder. Den sterkt energireduserte kosten vil gi et vekttap på 0,5–0,9 kg per uke de første 6 månedene. Dette oppnås ved at man reduserer det totale energiinntaket med 300–500 kcal (1,3–2,1 MJ) ved moderat energiredusert kost eller med 500–1000 kcal (2,1–4,2 MJ) ved sterkt energiredusert kost. Minimumsinntaket anbefales ikke under 1200 kcal eller 5,0 MJ.

Som nevnt ovenfor er kalorifattig kost med mye fiber og/eller protein spesielt gunstig, for eksempel gjennom et økt inntak av grønnsaker, bønner og linser, rent kjøtt/kylling, fisk og magre meieriprodukter pluss et begrenset inntak av fett fra olje, nøtter og frø. Fete og søte matvarer som kaker, kjeks, godteri, snacks og sukkerholdig drikke og matvarer basert på mel bør reduseres.

Et slikt kosthold gir lav glykemisk belastning, noe som kan være gunstig for overvektige personer med diabetes type-2 eller insulinresistens.

Ved fysisk aktivitet (mosjon) øker energiforbrenningen, og tap av fettfri masse begrenses. Vektøkning etter endt slankekur kan unngås eller begrenses ved at man driver fysisk aktivitet i 30–90 minutter daglig flere ganger i uken. I tillegg har fysisk aktivitet en rekke helsemessige fordeler bl.a ved å forebygge diabetes mellitus type-2 og hjerte- og karsykdommer.

Ekstremt villet vekttap kalles anorexia nervosa.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.