Trening, systematisk oppøving av visse ferdigheter og egenskaper, i idrett all fysisk og psykisk virksomhet som bedrer eller vedlikeholder en utøvers prestasjonsevne. Innen fysisk trening tar grunntrening sikte på å påvirke de organer som har betydning for den generelle prestasjonsevnen, mens spesifikk trening er tilleggstrening for å bedre prestasjonsevnen i en spesiell idrettsgren. Man skjelner også mellom treningskvantitet (mengden av trening) og treningskvalitet (intensiteten i treningen) samt mellom utholdenhetstrening, styrketrening, teknikktrening og mental trening. Før all trening er det viktig med lett fysisk aktivitet (oppvarming) for å øke kroppstemperaturen gradvis, noe som bedrer prestasjonene og minsker faren for skader. Bevegelighetstrening, for eksempel i form av aktive og passive tøyninger av muskulaturen før, under eller etter treningen er også viktig; ikke bare for å unngå skader, men også for å øke treningseffekten.

Aerob utholdenhetstrening (kondisjonstrening) foregår med tilstrekkelig tilgang på oksygen (aerobt) og drives som intervalltrening eller distansetrening. Intervalltrening er periodisk veksling mellom belastning og hvile, eller mellom høyere og lavere belastning. Distansetrening foregår med en kontinuerlig og jevn, men forholdsvis lav belastning.

Anaerob utholdenhetstrening (tempotrening) er trening hvor den aerobe arbeidskapasiteten overskrides og anaerob energifrigjøring fører til dannelse av melkesyre i musklene (man blir stiv eller «sur»). Slik trening drives oftest etter intervallprinsippet med maksimal belastning og tar sikte på å trene utøveren opp til å holde høy intensitet også etter at trettheten har frembrakt ubehagsfølelser.

Styrketrening tar sikte på å øve opp generell muskelstyrke eller spesielle muskelgrupper. Det skjelnes mellom dynamisk (isotonisk) og statisk (isometrisk) muskelstyrke og styrketrening. Dynamisk muskelstyrke er en muskels styrke når den forlenges eller forkortes, statisk muskelstyrke er den styrken en muskel i ro kan påvirke et objekt med.

Teknikktrening er koordinasjonstrening for å bedre samspillet mellom nervesystem og muskler. Koordinasjon sammenfatter flere ulike egenskaper som orienteringsevne, koblingsevne (for eksempel øye-hånd, øye-fot), kraftdifferensiering, rytme, reaksjonsevne og balanse. Teknikktrening gjøres ofte ved å dele opp ferdigheten i mindre deler og terpe på disse (delmetoden), men kan også gjøres som hele ferdighetsmønstre (helmetoden). Teknikken må innlæres spesielt for hver enkelt idrettsgren og er slik en del av spesialtreningen. Andre former for spesialtrening er hurtighetstrening, reaksjonstrening, spensttrening og bevegelighetstrening. Disse kan sies å være en kombinasjon av styrke- og teknikktrening.

Mental trening (psykisk trening) drives for å tilpasse utøverens psykiske spenningsnivå før og under en konkurranse, noe som er viktig for en best mulig fysisk prestasjon, særlig innen toppidrett. Viljen til å gjøre det best mulig, det vil si motivasjon til å tåle stor belastning under en konkurranse, er også viktig.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.