Skeiv er en norsk oversettelse av det engelske begrepet queer. Som identitetsbetegnelse blir skeiv brukt av mennesker som ikke finner seg til rette med betegnelser som heterofil, lesbisk, homofil eller bifil. Folk som definerer seg som skeive mener gjerne at det er feilaktig og undertrykkende å dele mennesker inn i lukkede båser basert seksuell legning.

Skeiv brukes også av personer som opplever at de ikke passer inn i samfunnets inndeling av mennesker i to kjønn, mann eller kvinne, og som ønsker å utfordre denne inndelingen.

Folk som kaller seg skeive ønsker å utfordre forestillinger om hva som er vanlig, naturlig eller normalt (streit/straight) i samfunnet. Også personer som tiltrekkes seksuelt av personer av motsatt kjønn kan omtale seg selv som skeive, med den begrunnelse at de bryter med forventninger til hvordan kvinner og menn bør se ut og oppføre seg. Det kan for eksempel dreie seg om kvinner og menn som ikke ønsker å leve i monogame parforhold eller som inngår i parforhold med flere samtidig. Et annet eksempel er folk som praktiserer ulike former for BDSM eller fetisjisme.

Enkelte queer-aktivister og queer-teoretikere vil hevde at lesbiske og homofile som gjør livsvalg som følger de tradisjonelle idealene for heterofile par, for eksempel å få barn, ikke kvalifiserer som skeive. I tråd med dette, vil noen queer-aktivister og queer-forskere, for eksempel Michael Warner, hevde at ikke alle lesbiske og homofile kan kalles skeive. Ifølge denne tankegangen styrker og bekrefter organisasjoner og personer som kjempe for at lesbiske og homofile par skal ha samme rettigheter til ekteskap og adopsjon som heterofile par, tradisjonelle normer og måter å sette folk i bås på.

Mange opplever skeiv som et mer inkluderende ord enn lesbisk, homofil eller bifil. Ungdomsorganisasjonen til Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) kaller seg for eksempel Skeiv Ungdom. En rekke festivaler og arrangementer i regi av LLH bruker dessuten ordet skeiv, for eksempel Skeive Sørlandsdager, Stavanger på Skeivå og Skeive Dager i Oslo. Begrepet skeiv kan dermed se ut til å ha mistet mye av det kritiske og kategorioverskridende innholdet det opprinnelig hadde og brukes stort sett som synonym til «lesbisk», «homofil» og «bifil».

  • Ambjørnsen, Fanny (2006): Vad är queer. Stockholm: Natur och Kultur
  • Berg, Martin & Jan Wickman (2010): Queer. Malmö: Liber
  • Bjørby, Pål (2001): ”Queer-teori: Asymmetriske identiteter”. I: Brantsæter, Marianne C. et al. (red.): Norsk homoforskning. Oslo: Universitetsforlaget
  • Bolsø, Agnes (2010): Folk flest er skeive. Queer teori og politikk. Oslo: Forlaget Manifest AS
  • Butler, Judith (1990): Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. New York: Routledge
  • de Lauretis, Teresa (1991): “Queer Theory. Lesbian and Gay Sexualities: An Introduction”. I differences. A Journal of Feminist Cultural Studies 3, no. 2, iii-xviii
  • Dambolt, Mathias (2009) "Touching History: Archival Relations in Queer Art and Theory" in Lost and Found: Queerying the Archive, Mathias Danbolt, Jane Rowley, Louise Wolthers (eds.), Copenhagen: Nikolaj Copenhagen Contemporary Art Center, 2009.
  • Edelman, Lee (2008): No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham, NC: Duke University Press
  • Foucault, Michel (1978): The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction. New York: Patheon
  • Halperin, David M. (1995): Saint Foucault. Towards a gay hagiography. New York: Oxford University Press
  • Halperin, David M. (2002): How to do the history of homosexuality. Chicago: The University of Chicago Press
  • Kristiansen, Hans W. & Willy Pedersen (2003): ”Når skeiv teori blir levd liv”. I: Samtiden. 2: 79–87
  • Kulick, Don (1996): ”Queer Theory: vad är det och vad är det bra för?” I: Lambda nordica. 2 (3–4): 5–22
  • Landsorganisasjonen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) (2012): «LHBT-begrepsliste». 
  • Rosenberg, Tiina (2002): “Om heteronormativ historieskrining”. I Borgsröm, Eva (red.): Makalösa kvinnor. Könsöverskriare i myt och verklighet. Göteborg: Alfabeta/Anamma.
  • Rosenberg, Tiina (2002): Querfeministisk agenda. Stockholm: Atlas
  • Sedgwick, Eve Kosofsky (1990): Epistemology of the closet. Berkeley: University of California Press
  • Warner, Michael (1999): The trouble with normal. Sex, politics, and the ethics of queer life. Cambridge: Harvard University Press

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.