LGBTQ. Av /Shutterstock. Begrenset gjenbruk

skeiv

Artikkelstart

Skeiv er en norsk oversettelse av engelsk queer. Som identitetsbetegnelse blir skeiv brukt av mennesker som ikke finner seg til rette med betegnelser som heterofil, lesbisk, homofil eller bifil. Folk som definerer seg som skeive mener gjerne at det er feilaktig og undertrykkende å dele mennesker inn i lukkede båser basert seksuell legning.

Skeiv brukes også av personer som opplever at de ikke passer inn i samfunnets inndeling av mennesker i to kjønn, mann eller kvinne, og som ønsker å utfordre denne inndelingen.

Folk som kaller seg skeive ønsker å utfordre forestillinger om hva som er vanlig, naturlig eller normalt (streit/straight) i samfunnet. Også personer som tiltrekkes seksuelt av personer av motsatt kjønn kan omtale seg selv som skeive, med den begrunnelse at de bryter med forventninger til hvordan kvinner og menn bør se ut og oppføre seg. Det kan for eksempel dreie seg om kvinner og menn som ikke ønsker å leve i monogame parforhold eller som inngår i parforhold med flere samtidig. Et annet eksempel er folk som praktiserer ulike former for BDSM eller fetisjisme.

Enkelte queer-aktivister og queer-teoretikere vil hevde at lesbiske og homofile som gjør livsvalg som følger de tradisjonelle idealene for heterofile par, for eksempel å få barn, ikke kvalifiserer som skeive. I tråd med dette, vil noen queer-aktivister og queer-forskere, for eksempel Michael Warner, hevde at ikke alle lesbiske og homofile kan kalles skeive. Ifølge denne tankegangen styrker og bekrefter organisasjoner og personer som kjemper for at lesbiske og homofile par skal ha samme rettigheter til ekteskap og adopsjon som heterofile par, tradisjonelle normer og måter å sette folk i bås på.

Mange opplever skeiv som et mer inkluderende ord enn lesbisk, homofil eller bifil. Ungdomsorganisasjonen til Fri — Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold kaller seg for eksempel Skeiv Ungdom. En rekke festivaler og arrangementer i regi av Fri bruker dessuten ordet skeiv, for eksempel Skeive Sørlandsdager, Stavanger på Skeivå og tidligere Skeive Dager i Oslo (nå Oslo Pride). Begrepet skeiv kan dermed se ut til å ha mistet mye av det kritiske og kategorioverskridende innholdet det opprinnelig hadde og brukes stort sett som synonym til «lesbisk», «homofil» og «bifil».

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ambjørnsen, Fanny (2006): Vad är queer. Stockholm: Natur och Kultur
  • Berg, Martin & Jan Wickman (2010): Queer. Malmö: Liber
  • Bjørby, Pål (2001): «Queer-teori: Asymmetriske identiteter». I: Brantsæter, Marianne C. et al. (red.): Norsk homoforskning. Oslo: Universitetsforlaget
  • Bolsø, Agnes (2010): Folk flest er skeive. Queer teori og politikk. Oslo: Forlaget Manifest AS
  • Butler, Judith (1990): Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. New York: Routledge
  • de Lauretis, Teresa (1991): «Queer Theory. Lesbian and Gay Sexualities: An Introduction». I differences. A Journal of Feminist Cultural Studies 3, no. 2, iii-xviii
  • Dambolt, Mathias (2009) «Touching History: Archival Relations in Queer Art and Theory» in Lost and Found: Queerying the Archive, Mathias Danbolt, Jane Rowley, Louise Wolthers (eds.), Copenhagen: Nikolaj Copenhagen Contemporary Art Center, 2009.
  • Edelman, Lee (2008): No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham, NC: Duke University Press
  • Foucault, Michel (1978): The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction. New York: Patheon
  • Kristiansen, Hans W. & Willy Pedersen (2003): «Når skeiv teori blir levd liv». I: Samtiden. 2: 79–87
  • Kulick, Don (1996): «Queer Theory: vad är det och vad är det bra för?» I: Lambda nordica. 2 (3–4): 5–22
  • Landsorganisasjonen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) (2012): «LHBT-begrepsliste».

Kommentarer (4)

skrev Aleksander Johnsen

Hey!

Jeg ønsker å foreslå en endring av hoved bildet til denne artikkelen, i og med at illustrasjonen - fargerik som den er - ikke inkluderer noen av mørkere hudfarge.

Dette er en enormt viktig detalje i mine øyne. Folk kommer til SNL og andre lignende sider for å få en forståelse av noe, ofte for første gang. Visuell formidling er ofte sterkere og letter å forstå enn det som er skrevet - det er kanskje derfor man sjeldent ser bilder og illustrasjoner på sider som denne, fordi man risikerer at den forenkler eller avskjediger de viktige nyansene av en definisjon.

Særlig når det gjelder samtaler rundt skeivhet, må vi være bevisste på hvilket narrativ vi risikerer å promotere. Idéen at skeivhet og kulturen rundt er en hvit/eurosentrisk skapning som ikke inkluderer mennesker av mørkere indentitet, er dessverre enda et dypt problem både i norsk og internasjonal diskurs - spessielt innen Afrikansk kultur.

Jeg håper dere ser verdien i hvordan vi visuelt representerer et konsept, og skaden det kan dyrke når man ikke tar nyansene i betraktning.

Aleksander Varadian Johnsen

svarte Erik Bolstad

Takk for melding! Intensjonen med bildet var å vise variasjon i både kjønn og hudfarger, og det var fire ulike hudtoner i bildet fra før. Jeg har økt fargekontrastene noe i en ny variant av bildet nå.

svarte Aleksander Johnsen

Takk for endring!
Jeg anbefaler å gi enda én av personene en mørkere hy, for øyeblikket skiller den nye seg veldig ut fra resten. Om intensjonen med bildet er å vise variasjon, så må det spenne hele spekteret og ikke kun den lysere halvdelen.
Over 60% av jordas befolkning tilhører en mørkere hy enn den nest mørkeste vist på dette bildet. Om dette innlegget ekslusivt omhandlet Skeivhet i Norge ville jeg nok vært mer tilgivende, men om det skal fremstille 'skeiv' generelt som en helhet, er avbildningen enda ikke representativ av det virkelige mangfoldet.
Takk for forståelsen.

skrev Esben Esther Pirelli Benestad

Det synes som dette ivaretas godt av redaksjonen, jeg er ellers helt enig at variasjon også går på hudfarge.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg