Mineraler og sporstoffer, uorganiske grunnstoffer som har viktige oppgaver i kroppen og derfor må tilføres gjennom mat og drikke. Anbefalt daglig inntak av mineralstoffer varierer med stoffet, fra noen mikrogram til ca. 1 gram.

Man skiller gjerne mellom mineralstoffer som kroppen trenger tilført i større mengder, og sporstoffer, som trengs i mindre mengder. Disse kalles også henholdsvis makromineraler og mikromineraler. Makromineralene kalsium, fosfor og magnesium er viktige bestanddeler av skjelettet, mens makromineralene natrium, kalium, klor og magnesium er viktige for væskebalansen. Av denne grunn kan behovet for makromineralene være over ett gram per dag. Dagsbehovet for mikromineralene varierer fra noen mikrogram til et titalls milligram. Eksempler på mikromineraler er jern, selen og sink.

Kalsium, fosfor, kalium, svovel, natrium, klor og magnesium er de mineralstoffene som forekommer i størst mengde i kroppen. Deretter følger jern. Kalsium utgjør omtrent halvparten av total mengde mineralstoffer i kroppen.

Natriumkalium og klor betegnes både som mineralstoffer og elektrolytter.

Mineralstoffene har ulike funksjoner i kroppen. Enkelte (som kalsium og fosfor) er viktige komponenter i benvev og andre støttevev. Kalsium og magnesium er nødvendige for nervecellenes normale funksjoner. Jern er oksygenbærende stoff i de røde blodcellenes hemoglobin.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.