Mineralene i ernæringen er grunnstoffer vi trenger å tilføre kroppen gjennom mat og drikke, og som vi ikke får nok av fra de næringsstoffene som er organiske forbindelser (fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer). 

Anbefalt daglig inntak av mineraler varierer med stoffet, fra noen mikrogram (milliondels gram) til ca. 1 gram.

Man skiller gjerne mellom mineralstoffer som kroppen trenger tilført i større mengder, og sporstoffer, som trengs i mindre mengder. Disse kalles også henholdsvis makromineraler og mikromineraler.

I geologi brukes en annen definisjon på mineraler. 

Mineralstoffene har ulike funksjoner i kroppen. Enkelte (som kalsium og fosfor) er viktige komponenter i benvev og andre støttevev. Kalsium og magnesium er nødvendige for nervecellenes normale funksjoner. Jern er oksygenbærende stoff i de røde blodcellenes hemoglobin.

Makromineralene kalsium, fosfor og magnesium er viktige bestanddeler av skjelettet, mens makromineralene natrium, kalium, klor og magnesium er viktige for væskebalansen. Av denne grunn kan behovet for makromineralene være over ett gram per dag.

Dagsbehovet for mikromineralene (sporstoffene) varierer fra noen mikrogram til et titalls milligram. Eksempler på mikromineraler er jernselen og sink.

Natriumkalium og klor betegnes både som mineralstoffer (makromineraler) og elektrolytter

Kalsiumfosforkaliumsvovelnatriumklor og magnesium er de mineralstoffene som forekommer i størst mengde i kroppen. Deretter følger jern. Kalsium utgjør omtrent halvparten av total mengde mineralstoffer i kroppen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.