Mineralene i ernæringen er grunnstoffer vi trenger å tilføre kroppen gjennom mat og drikke, og som vi ikke får nok av fra de næringsstoffene som er organiske forbindelser (fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer). 

Anbefalt daglig inntak av mineraler varierer med stoffet, fra noen mikrogram (milliondels gram) til ca. 1 gram.

Man skiller gjerne mellom mineralstoffer som kroppen trenger tilført i større mengder, og sporstoffer, som trengs i mindre mengder. Disse kalles også henholdsvis makromineraler og mikromineraler.

I geologi brukes en annen definisjon på mineraler. 

Mineralstoffene har ulike funksjoner i kroppen. Makromineralene kalsium, fosfor og magnesium er viktige komponenter i benvev og andre støttevev, mens makromineralene natriumkalium, klor  og magnesium er viktige for væskebalansen. Sistnevnte kalles av denne grunn også for elektrolytter. Behovet for makromineralene kan være over ett gram per dag som følge av disse viktige makrofunksjonene. Kalsium og magnesium er også nødvendige for nervecellenes normale funksjoner. Jern er oksygenbærende stoff i de røde blodcellenes hemoglobin.

Dagsbehovet for mikromineralene (sporstoffene) varierer fra noen mikrogram til et titalls milligram. Eksempler på mikromineraler er jernselen og sink.

Kalsiumfosforkaliumsvovelnatriumklor og magnesium er de mineralstoffene som forekommer i størst mengde i kroppen. Deretter følger jern. Kalsium utgjør omtrent halvparten av total mengde mineralstoffer i kroppen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.