Spedbarn, barn i alderen 0–12 måneder. I løpet av det første leveåret skjer det nærmest en metamorfose fra det nyfødte barnet på 3,5 kg (gjennomsnittsvekt i Norge) til et barn som kanskje allerede har begynt å reise seg, som kommuniserer med omgivelsene og har tredoblet sin vekt. 

Første levemåned kalles nyfødtperioden. I visse forbindelser regnes imidlertid hele første leveår til spedbarnsalderen (se f.eks. spedbarnsdødelighet).

Friske spedbarn har godt utviklet underhudsfett. Musklene yter god motstand mot passive bevegelser. Hodet er stort i forhold til kroppen og lemmene. Skjelettet er forholdsvis kalkfattig og derfor bløtere enn senere. Hjerneskallens ben er atskilt av bindevev, kalt sømmer, og i midtlinjen bak pannebenet kjennes et bløtt parti, den store fontanelle, som normalt først lukker seg ved ca. 18 måneders alder.

Nyfødte barn sover det meste av døgnet, avbrutt av måltider og stell. Ved slutten av første leveår sover barnet gjennomsnittlig 12 timer om natten og 2–4 timer om dagen. Sansene er i funksjon fra fødselen, selv om barnet ikke bevisst kan oppfatte inntrykkene. Mange reflekser er utviklet: sugerefleks, søkerefleks (etter morens bryst), hoste, nysing, hikke m.m. Viljemessig beherskelse og koordinering av muskelbevegelsene kommer litt etter litt. Barnet tilegner seg mange ferdigheter etter et visst mønster, men med betydelige individuelle variasjoner.

Utviklingen kan kort skisseres i motoriske og kognitive prosesser.

Det nyfødte barnet har primitive bevegelser som vanligvis ikke er målrettede. Ferdighetene kommer imidlertid raskt. I de første leveuker bør barnet kunne løfte hodet fra underlaget når det ligger på magen. I firemåneders alder bør det kunne balansere hodet selv. Etter seks måneder er det vanlig at spedbarnet kan sitte, og krabbing kommer ofte også på denne tiden. En viktig funksjon legen ofte ser etter, er det såkalte pinsettgrepet, hvor barnet ved hjelp av tommel og pekefinger kan plukke opp små gjenstander og få finere kontroll over hånden. Gangfunksjonen bør være utviklet før barnet er 18 måneder.

Det er imidlertid stor variasjon i utviklingen, og det er ikke noe samsvar mellom tidlig motorisk utvikling og senere muskulære ferdigheter.

Den kognitive utviklingen er enorm og skyldes utviklingen av samspill mellom hjernecellene og barnets omgivelser.

Hjernecellene er stort sett fulltallige ved fødselen, men oppkoblingen mellom dem er langt fra ferdig. Hver hjernecelle kan ha mange hundre utløpere som fester seg på andre hjerneceller. Kontaktflaten mellom utløperne og andre hjerneceller kalles synapser, og det er beregnet at det i tidlig spedbarnsalder dannes 6 millioner synapser per sekund.

Øyekontakt og kontakt generelt er blant de viktigste virkemidlene for å måle barnets kognitive utvikling. Allerede i første måned vil barnet kunne fiksere og signalisere at det ser. Hele spekteret av emosjonelle reaksjoner utvikles raskt, med glede, latter, sinne og frustrasjon. Ved seksmåneders alder har barnet begynt å lære og huske. Før denne alderen kan man nærme seg barnet med vaksinasjonssprøyten uten at man vil merke noen reaksjon, men etter seks måneder vil barnet kjenne sprøyten igjen og reagere tilsvarende. De første ordene kommer gjerne mot slutten av første leveår, men også her er det store normale variasjoner. Ved forsinket språkutvikling bør man alltid forsikre seg om at barnet hører normalt.

Se for øvrig barn.

Ernæring, se barne-ernæring.

Foreslå endring

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.